بانک جهانی نمایه

در این گزارش به بررسی اقتصاد ایران در 40 سالی که از پیروزی انقلاب گذشته، می‌پردازیم.

سرویس اقتصاد مشرق - آمارهای زیر بی کم و کاست روایت رسمی بانک جهانی از شاخص های اقتصادی ایران در حال حاضر و دوران رژیم پهلوی است و برای کسانی که دنبال حقیقت باشند سخن بسیار دارد. باهم به بررسی آن‌ها بپردازیم.

پیشرفت پزشکی

بر اساس آمار بانک جهانی، در دوره پهلوی به ازای هر ۴۰۰۰ ایرانی، یک پزشک وجود داشت. اما اکنون به ازای هر ۶۷۰ نفر یک پزشک وجود دارد.

به عبارتی شاخص پزشک به جمعیت در دوره پس از انقلاب ۶ برابر بهبود یافته است.

شاخص پزشک به جمعیت در دوره پس از انقلاب ۶ برابر بهبود یافته است

*********

افزایش قدرت خرید خانوارهای ایرانی

سرانه هزینه مصرف خانوارها شاخصی است که نشان می‌دهد قدرت خرید هر خانوار در طول زمان چطور بوده است.

برای مقایسه این شاخص در طول سال‌های مختلف، ارقام آن متناسب با تورم تعدیل می‌شود. بانک جهانی در آمارهای خود سرانه هزینه مصرف خانوارهای ایرانی را بر اساس رقم ثابت سال ۲۰۱۰ تعدیل کرده است؛ یعنی ارقام هزینه خانوارها در سال ۱۹۶۰ را به رقم واقعی ۲۰۱۰ حساب کرده است.

با وجود تورم بازهم قدرت خرید خانوارها بیشتر شد

بر اساس این آمار، سرانه قدرت خرید خانوارهای ایرانی بر اساس ارقام ثابت سال ۲۰۱۰، در دوران پیش از انقلاب اسلامی همواره زیر ۱۰۰۰ دلار بوده است. اما این شاخص در سالیان اخیر به بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار افزایش یافته که نشان می‌دهد قدرت خرید خانوارها نسبت به قبل از انقلاب ۲.۵ تا ۳ برابر بیشتر شده است.

********

افزایش ۱۰۰۰ درصدی صادرات کالا

صادرات کالای ایران در دوران پس از انقلاب، رشدهای خیره‌کننده‌ای نسبت به قبل از انقلاب داشته است.

بر اساس آمارهای بانک جهانی، صادرات کالای ایران در سال پایانی رژیم پهلوی ۸ میلیارد دلار بوده است. اما در شرایط فعلی ارزش صادرات کالای ایران با رشد هزار درصدی نسبت به قبل از انقلاب، رکوردهای ۸۸ میلیارد دلار را نیز گذرانده است.

افزایش هزار درصدی صادرات کالای ایران

********

سرانه درآمد ملی

سرانه درآمد ناخالص ملی شاخصی است که از تقسیم مجموع درآمد ناخالص ملی یک کشور بر تعداد جمعیت آن به دست می‌آید.

بر اساس آمارهای بانک جهانی، در دوران پهلوی سرانه درآمد ملی ایرانیان بین ۲۶۰ تا ۲۲۰۰ دلار بوده است. اما در دوران پس از انقلاب با وجود دو سه برابر شدن جمعیت کشور، سرانه درآمد ملی ایرانیان به رکوردهای بالاتر از ۷۰۰۰ دلار هم رسیده است که نشانه افزایش چند صد درصدی نسبت به قبل از انقلاب است.

افزایش سرانه درآمد ملی ایرانیان

******

درآمد ناخالص ملی

بر اساس آمار بانک جهانی، درآمد ناخالص ملی ایران از ۳۱۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۹۷۹ (به قیمت‌های ثابت امروز) به حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان در سال‌های اخیر افزایش یافته که رشد حدوداً ۲ برابری نشان می‌دهد.

رشد حدود ۲ برابری درآمد ناخالص ملی ایران

*******

تولید ناخالص داخلی

تولید ناخالص داخلی ایران (تعدیل شده بر اساس نرخ‌های ثابت سال ۲۰۱۰) از قبل انقلاب تاکنون تقریباً سه برابر شده است. تولید ناخالص داخلی ایران در سال‌های پایانی دوران رژیم پهلوی (تعدیل‌شده به نرخ سال ۲۰۱۰) بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار بود.

این شاخص در سالیان اخیر از ۵۴۰ میلیارد دلار هم عبور کرده است. لازم به توجه است که ارقام فوق، بر اساس نرخ‌های واقعی تولید ناخالص داخلی کشور است، وگرنه بر اساس نرخ‌های جاری، تولید ناخالص داخلی ایران نسبت به قبل از انقلاب که حداکثر ۹۰ میلیارد دلار بود که در سال‌های اخیر به رکورد ۶۰۰ میلیارد دلار هم رسیده و رشد ۷-۶ برابری نشان می‌دهد.

رشد چندین برابری تولید ناخالص داخلی

*******

ارزش افزوده بخش صنعت

ارزش افزوده بخش صنعت به معنای ارزش مجموع تولیدات بخش‌های صنعتی کشور است.

بانک جهانی بر اساس قیمت‌های ثابت سال ۲۰۱۰، از رشد ۷-۶ برابری ارزش افزوده بخش صنعت ایران در سالیان اخیر نسبت به قبل از انقلاب خبر داده است.

بر اساس قیمت‌های ثابت سال ۲۰۱۰، ارزش افزوده بخش صنعت ایران در دوره رژیم پهلوی کمتر از ۱۰ میلیارد دلار بوده که اکنون به حدود ۷۰ میلیارد دلار افزایش یافته است (رشد ۶۰۰ درصدی).

رشد ۷-۶ برابری ارزش افزوده بخش صنعت ایران در سالیان اخیر نسبت به قبل از انقلاب

*******

رشد ۳۰۰ درصدی بخش کشاورزی

بخش کشاورزی از جمله بخش‌های اقتصادی است که پس از انقلاب اسلامی، احیا شد. در دوران پهلوی به علت اتخاذ سیاست‌های نادرست مثل انقلاب سفید، بخش کشاورزی ایران تقریباً نابود شد و ایران به واردکننده بزرگ محصولات کشاورزی تبدیل شد.

پس از انقلاب اسلامی با توجه ویژه نظام به توسعه بخش کشاورزی، ایران به سمت خودکفایی در کالاهای استراتژیک مثل گندم حرکت کرد. این سیاست‌ها خود را در آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد به طوری که با محاسبه ارزش افزوده بخش کشاورزی به قیمت ثابت سال ۲۰۱۰، شاهد رشد ۳۰۰ درصدی این شاخص نسبت به اواخر رژیم پهلوی هستیم.

توسعه کشاورزی پس از انقلاب

*******

مرگ و میر نوزادان

به مدد بهبود چشمگیر خدمات بهداشتی و درمانی در ایران پس از انقلاب اسلامی، آمار مرگ و میر نوزادان به شدت نسبت به قبل از انقلاب، افت کرده است.

در دوران رژیم پهلوی سالانه بیش از ۱۴۰ هزار نوزاد جان خود را از دست می‌دادند که این رقم در سالیان اخیر به زیر ۲۰ هزار نوزاد کاهش یافته یعنی یک هفتم آن دوران کاهش یافته است.

کاهش چشمگیر تعداد مرگ و میر نوزادان پس از انقلاب

*******

استفاده مردم از سفرهای هوایی

قبل از انقلاب سالانه بین ۲ تا ۳ میلیون نفر از مردم ایران از سفرهای هوایی استفاده می‌کردند که این رقم در دوران فعلی با رشد ۵۰۰-۴۰۰ درصدی به ۱۷ میلیون نفر در سال رسیده است. این شاخص به خوبی افزایش سطح رفاه را در جامعه نشان می‌دهد.

رشد ۵۰۰ درصدی سفرهای هوایی پس از انقلاب

*******

رشد سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به معنای میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده در یک کشور است.

در سیستم حساب های ملی تشکیل سرمایه ناخالص همان مفهوم سرمایه گذاری در کالاهای سرمایه ای است که شامل ماشین آلات، ساختمان، جاده و سایر اقدامات زیرساختی یک کشور است.

تشکیل سرمایه ناخالص میزان اضافه شده به موجودی سرمایه ساختمان ها، تجهیزات و موجودی انبار یا بعبارت دیگر میزان اضافه شده به ظرفیت تولید کالاها را اندازه گیری می کند.

افزایش تا ۳ برابری سرمایه‌گذاری پس از انقلاب

بانک جهانی با محاسبه میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده در ایران بر اساس قیمت‌های ثابت از سال ۱۹۶۰ بدین سو، نشان داده که پس از انقلاب، سالانه ۳-۲ برابر قبل از انقلاب بوده است. رشد سرمایه‌گذاری‌ها پس از انقلاب، در توسعه زیرساخت‌های و خدمات عمرانی کشور به خوبی مشخص است.

*******

گسترش بخش خدمات

ارزش افزوده بخش خدمات به قیمت‌های ثابت سال ۲۰۱۰ از اول انقلاب تاکنون ۵ برابر شده است. ارزش افزوده بخش خدمات در ایران در سال‌های قبل از انقلاب به نرخ روز سال ۲۰۱۰ همواره کمتر از ۵۰ میلیارد دلار بود اما در سالیان اخیر به رکورد ۲۵۰ میلیارد دلار رسیده است.

ارزش افزوده بخش خدمات از اول انقلاب تاکنون ۵ برابر شده است

********

تقویت بخش خصوصی

پس از انقلاب، میزان تسهیلات پرداختی به بخش خصوصی از منابع داخلی، به طور چشمگیری رشد کرده است که نشاندهنده توجه ویژه به بخش خصوصی در ایران دوران است.

بانک جهانی بر مبنای شاخص نسبت تسهیلات پرداختی به بخش خصوصی نسبت به تولید ناخالص داخلی، از رشد چشمگیر توسعه بخش خصوصی در دوران پس از انقلاب خبر داده است.

رشد چشمگیر توسعه بخش خصوصی در دوران پس از انقلاب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 72
  • در انتظار بررسی: 71
  • غیر قابل انتشار: 32
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    مشرق مقایسه بدی میکنید. میزان حال فعلی جامعه است.
    • بهنام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      حال فعلی جامعه هم ، ضریب جینی کمتر از دوران پهلوی است، ما بعد از انقلاب جنگ هشت ساله و تحریم های سنگین بین المللی داشتیم، ولی به گواه و اذعان نهادهای بین المللی هم میزان باسوادی از زیر پنجاه درصد به بالای نود درصد رسیده ( با وجود انکه جمعیت بیش از دو و نیم برابر شده) ، دیگر نیازی به پزشکان هندی و بنگلادشی نداریم، دیگر برای تعمیرات ساده هواپیما و تانک و ... به خارجی ها التماس نمی کنیم، با وجودی که جمعیت ایران بعد از انقلاب دو و نیم برابر شده ولی تعداد دانشجویان بیش از بیست و پنج برابر شده و حتی هزار دانشجوی خارجی در دانشگاههای ایران تحصیل می کنند( این با منطق گذر زمان سلطنت طلبها صدق نمی کند، چون اگر این گونه بود، تعداد دانشجویان باید دو الی سه برابر می شد) ، در دهه پنجاه ایران جزو بزرگترین وارد کنند مواد غذایی جهان بود ، در حالی که در حال حاضر بیش از نود درصد مواد غذایی مورد نیاز کشور در داخل تامین می شود و حتی بخش عمده ای از آن هم صادر می شود، حتی یک پروژه صنعتی در زمان پهلوی را نمی توانند نام ببرند که مهندسان ایرانی انجام داده باشند، در حالی که بعد از انقلاب مهندسان ایرانی نه تنها در داخل کشور صدها و هزاران پروژه اجرا کرده اند ، بلکه ایران بعد از انقلاب در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی میلیاردها دلار درامد داشته است، زمان شاه حتی توان ساخت یک سد را نداشتیم، در حالی که بعد از انقلاب تبدیل به یکی از بزرگترین سدسازان جهان شدیم، این واقعیت با منطق پیشرفت گذر زمان سلطنت طلبها جور در نمی آید ( اگر این گونه بود باید ایران دهه پنجاه از ایران دهه سی پیشرفته تر می بود در حالی که اینگونه نبود)، چون سیاست قطعی رژیم پهلوی پر کردن جیب اربابان خود بوده است و بس ( سیاستی که بعد از انقلاب صد و هشتاد درجه بر عکس شد و به خاط همین پیشرفت هایی حاصل شد).
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    83 45
    سلام. لطفا به جای سند دهی کلی ، دقیقا لینک مربوطه از بانک جهانی رو بگذارید.
    • اصغر IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
      0 0
      احسنت
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    72 20
    اما بیشتر اینها که بر شمردند که نیازی به انقلاب اسلامی نداشت. اگر قرار باشد اهداف و دستاوردهای یک حرکت انقلابی همین مساپل اقتصادی و معیشتی باشد که چه بسا برخی نظامهای سکولارو دولتهای رفاه - نظیر برخی از کشورهای اروپایی- بتوانند آن را تامین کنند و حتی چه بهتر! در واقع کسی که این چیزها را دستاورد انقلاب اسلامی معرفی کند- مثلا راه و سد کارخانه و.. ساخته یا اشتفال ایجاد کرده است و..- در واقع تلویحا پذیرفته است که هدف از فعالیت یک دولت و معیار سنجش آن همین چیزها است! و این نگاهی بشدت سکولار و فوق العاده تحقیر آمیز نسبت به مقام انسان است. ریشه چنین تحلیلهایی همان تفکر باطل اومانیستی است که انسان را صرفا حیوانی می داند که هدفش تهیه معاش است و نفع و ضرر او صرفا در چارچوب سود و زیان مالی و اقتصادی معنا دارد!! در واقع یکی از خطاهای بزرگ و گفتمانی که عصر سیاه به اصطلاح سازندگی در مسیر انقلاب اسلامی ایجاد کرد؛ جایگزین کردن همین دستاورد های سکولار به عنوان هدف و دستاورد انقلاب اسلامی بود. نتیجه این نگاه سکولار هم به طور طبیعی فراموش شدن اهداف اصلی و واقعی انقلاب اسلامی بود. وقتی تامین معیشت و اقتصاد هدف شد؛ به طور طبیعی اگر لازم باشد و « مصلحت» حکم کند می شود چیزهایی مانند شرف و عزت و استقلال را هم فدا کرد به قیمت اینکه مثلا رشد اقتصادی افزایش یابد!! و وقتی این تفکر جا افتاد نسل جدید به طور منطقی می پرسد پس اصلا چه نیازی به انقلاب و آنهمه خون و مجاهدت بود؟آیا همه اینکارها احمقانه نبود؟ و سوگمندانه در اینجا زیبا کلامهها و شیرزادها و صالحی ها از راه می رسد و می گویند باید منطق برآورد و هزینه هدف باشد و هر جا این منطق حکم کند باید از آرمانها چشم پوشی کرد!! دقیقا با همین تفکر هسته ای ارزش پیگیری ندارد و یا با همین تفکر قاجارها هرات را دادند یا پهلویها آرارات و بحرین را! حتی با این منطق جنگ بر سر آب باریکه ای مثل اروند هم ارزش نداشت چرا که عایدات صد سال اروند رود جبران هزینه یکسال جنگ را هم نمی کند!!
    • دکتر محمدی IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      0 1
      اصلا خودت می دونی چی گفتی موضوع پیشرفت علمی و بهداشتی و سیاسی نسبت به دوران قبل بود
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    37 44
    حال آنکه در حقیقت منطق اسلام آنچه ارزش انسان محسوب می شود و هدف انسان است معاش نیست. در منطق اسلام انسان فراتر از حیوان است و چیزهایی مانند شرف و استقلال و عزت و از همه مهمتر عمل به دستورات الهی و رضایت خدا از هر مصلحتی بالاتر و مهمتر است و اصلا چه بسا باید معیشت و جان و آبرو را هم فدای این آرمانها کرد. پس اگر می خواهید دستاورد های واقعی انقلاب را بر شمرید بیهوده وقت خود را با این موارد اقتصادی تلف نکنید. دستاوردهای واقعی انقلاب احیای تفکر انقلاب اسلامی؛ دمیدن روح عزت و شرف به کالبد نیمه ان شده انقلاب اسلامی و ایجاد روحیه شور و شوق و فعالیت و تلاش برای رسیدن به اقتدار و عظمت و عدالت بود و بدیهی است که در این مسیر البته موفقیت های اقتصادی هم به دست می آید و صد البته در این مسیر سخت گاهی هم همان دستاوردها فدا می شود چرا که این یک جنگ بین انسان خدا پرست و انسان سکولار است.
  • گلادیاتور IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    32 57
    از اون زمان بهتر شده و کافی نیست حالا شما هر چقدر دوست داری شعار بده
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    44 87
    مشرق پست فطرت بی شرف مردم قبل از انقلاب ده برابر فقیرتر بودند. بهداشت نبود صنعت نبود و خیلی چیزها نبود قبول . اما الان مشکل فرهنگی داریم که همین باعث سختی زندگی ها شده و طلاق و اعتیاد و اختلاس زیاد شده . فهمیدی بدبخت
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      49 75
      این هم از برکت کسانی است که به حامیان ماهواره ها و بی حجابی و تلگرام رای می دهند. والا کجا در دهه شصت اصلا اسم طلاق را می شنیدید؟
    • امیر IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      45 96
      خطاب به 23:23،محض اطلاع شما قبل از انقلاب هم مشکل فرهنگی داشتیم، مشکل اعتیاد و اختلاس هم بود( فساد اقتصادی عوامل دربار) ، فهمیدی بدبخت؟!!!!!!
    • محمدصادق IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      27 59
      امام خامنه ای فرمودند مشکل مردم الان فساد و تبعیضه.. یقینا این فساد و تبعیض قبل از انقلاب سر به فلک می کشید اما توقع اینه الان ریشه کن بشه.. امثال آقای ر هدفشون انحراف افکار عمومی از فساد و تبعیض به سمت مشکلات سیاسیه.. لعنت خدا به خائنان به نظام و انقلاب
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    68 39
    مشرق جان اگه راست می گی این سوال رو از مردم سیرجان و کرمان و خراسان و لرستان بپرس و در همین سایت بذار
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      24 47
      آنها هم همین نظر را دارند. قبل از انقلاب حتی پیدا کردن خانه بهداشت در این استانها کار مشکلی بود. حتی کمبود دبیرستان داشتند. حالا هر کدام یک دوجین دانشگاه دارند.
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    75 13
    دکتر حسن عباسی ::ما فقط شرمنده ايم که نتونستيم برای مردم اقتصادی بسازیم.... مشرق لجاجت نکن. نظام اسلامی در زمینه اقتصادی کوتاهی کرده ما اقتصادی نداریم اینو باید قبول کنیم اگه وضع اقتصادی ما از زمان طاغوت بدتر نباشه بهتر هم نیست... ما نظام اقتصادی به درد بخوری نداریم چون نظام باندکداریمون آلوده و فاسده
    • محمد IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      31 11
      دکتر حسن عباسی کارشناس اقتصاد نیستند که بتوانید به حرف ایشان استناد کنید، در ضمن گفته ایشان به منزله مقایسه دوران قبل و بعد از انقلاب ( یا بهتر بودن وضعیت اقتصادی در دوره سیاه پهلوی )نیست، بلکه منظور ایشان این بود که مسئولان در زمینه اقتصادی می توانستند به مراتب بهتر عمل کنند که متاسفانه برخی مسئولین به وظایف خود به خوبی عمل نکردند، کسی منکر مشکلات شدید اقتصادی و وضعیت بد معیشتی مردم نیست و نخواهد بود،ولی منظور ما اینست که این مساله در دوره پهلوی به مراتب بدتر بود ( به گواه آمار)،همین الان طبق اذعان نهادهای بین المللی ایران هجدهمین قدرت اقتصادی دنیاست، در زمینه پیشرفت منابع انسانی پیشرفت های بزرگی بعد از انقلاب( به اذعان نهادهای بین المللی) رخ داده است، ضریب جینی بعد از انقلاب کاهش محسوسی نسبت به قبل از انقلاب داشته است، همه اینها به معنی انکار مشکلات گسترده اقتصادی نیست، برخی به دروغ قصد دارند وضعیت اقتصادی دوره پهلوی را گل وبلبل جلوه دهند و با وقاحت اعلام کنند که در دوره پهلوی گرانی ومشکلات معیشتی وجود نداشته است!!!!!! متن بالا جوابی مستند به آمار معتبر بین المللی، برای اینگونه ادعاهای بی پایه و اساس است.
    • سلام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      7 41
      عزیز دل! اینکه عرض می کنم را بانک جهانی میگوید نه بنده. ایران هفدهمین اقتصاد برتر جهان است. یعنی در تمام زمینه ها پیشرفت اقتصادی وجود داشته و دارد. اما اینکه در زمینه اقتصادی کوتاهی شده، هیچ آمار معتبری این را نمیگوید. اگر در جایی غیر از تلگرام و توئیتر یک آمار در این مورد دارید، بنویسید.
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      16 36
      اینکه الان وضع خوبی نداریم درست است اما اینکه بگویید وضع عموم مردم بدتر از روزگار نحس پهلوی است دروغ محض است. بی هیچ تردیدی کیفیت زندگی عموم مردم بسیار افزایش یافته است و درصد سواد و نظافت قابل مقایسه با آن دوران نیست. تنها باید گفت در دوره پهلوی مردم قانع بودند و انتظارات اقتصادی واقعا پایین بود و استرس و چشم و همچشمی ها بسیار کمتر بود. اما انقلاب توقعات مردم را بالا برد.
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    24 20
    لطفا برای بررسی ایران قبل انقلاب و بعد از انقلاب به این جمله توجه کنید :: چهل سال پیش از سوار میشدیم و با گاری نمک در خانه ها نیاوردیم میفروختیم
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
      8 0
      خودت فهمدی چی گفتی؟؟
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    70 33
    کم به خودت زحمت بده از این شکلهای کج و کوله بزار. دیگه کسی برای این نمودارا تره هم خورد نمیکنه. ببر بریزشون سطل آشغال
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    55 20
    معیار بانک جهانی نیست چرا از اونا سوال میکنی معیار جیب و سفره مردمه به قول حسن روحانی معیاها
    • محمدصادق IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      40 21
      هر چی میکشیم از امثال آقای روحانی می کشیم که به جای رفع فساد و تبعیض و حل مشکلات اقتصادی، عاشق عکس گرفتن با شبه مترسک غربند و ساست بازی پیشه اونها است..
  • US ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    55 16
    اين امار ها دقيق نيست و همه الكي هست كه اگر واقعي بود ما شهاهد اين همه مشكلات اقتصادي نبوديم
    • آرمین IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      11 31
      خطاب به 23:47،این آمارها دقیق و معتبر هستند و امثال شما برای زیر سوال بردن آنها باید آمارهای معتبر دیگری ارائه دهید ، در ضمن این سخنان به معنی انکار مشکلات اقتصادی در زمان فعلی نبوده و نیست، در همین مشرق نیوز مطالب زیادی در زمینه مشکلات معیشتی مردم منتشر شده است ، صرفاً مقایسه ای بین دوران پس از انقلاب و دوران پیش از انقلاب انجام شده است که این مقایسه با استناد به آمارهای معتبر نهادهای بین المللی انجام شده است و نکته جالب اینه که منتقدین متن بالا ، هیچ آمار معتبری نمی توانند ارائه دهند.
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    64 34
    پدر من در سال 57 حدود چهل سالش بود و یک مغازه یک منزل مسکونی و یک زمین کشاورزی کوچک داشت...من الان حدود چهل سالمه و نه مغازه دارم نه منزل مسکونی نه زمین کشاورزی...کل چیزی که دارم یک کار تمام وقت و یک پرایده که دارم باهاش در اوقات فراغت مسافرکشی می کنم. از پدرم کمتر زحمت نکشیدم اما ده درصد چیزایی که در 40 سالگی رو داشت ندارم...اما نکته مهم اینه که انقلاب نه برای شکم بود نه برای رفاه...انقلاب برای رسیدن به واقعیت عظیم تری بود که اون آزادگیه...ما داریم بهای آزادگیمون رو میدیم
    • شاهین IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      15 30
      خطاب به 00:16 ، روش استدلال شما منطقی نیست، چون افرادی هم هستند که به راحتی می توانند ادعا کنند وضعیتشان نسبت به وضعیت پدرشان به مراتب بهتر شده است، البته حرف شما درسته که انقلاب برای شکم نبود بلکه برای آزادگی بود ( هر چند انقلاب نسبت به وضعیت ااقتصادی مردم هم با وجود جنگ و تحریم بی توجه نبوده است)، طبق آمارهای بین المللی ضریب جینی که فاصله بین دهک های بالا و پایین را نشان می دهد ، بعد از انقلاب کاهش محسوسی داشته است،( چیزی که سلطنت طلبها نمی توانند انکار کنند)، کاری که بعد از انقلاب در مناطق محروم و روستاها انجام شده است ، قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست.
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      33 13
      تنبل نرو به سایه، سایه خودش میایه. ولی پول را باید برایش تلاش کرد و رفت دنبالش.
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    13 38
    اصولا قبل انقلاب جمعیت شهری ایران 30 درصد بود و روستایی 70 درصد و بیشترین نارضایتی عقب ماندگی در 70 درصد روستایی بود که به شدت وضع وخیمی داشتن هر چند که خیلی از شهرهای کوچک و دور افتاده هم وضعشان جوری بود که دکترهای پاکستانی و هندی جرات نمی کردن برای درمان به آن مناطق برن مثل شهر بنده در جنوب ایران
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    6 17
    خیلی سپاسگذاریم
  • DE ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    34 12
    والا وضع الان زندگی مردم مهمه که خوب نیست. چهل سال پیش که ایران یک روستای بزرگ بود و همه با یک گلیم زندگی میکردند و بدبختی در ایران عادی یود و شاه ها هم حال میکردن
  • GB ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    63 24
    اگه پیشرفت‌ها را در مقایسه با دوره هخامنشیان یا ساسانیان مقایسه کنیم، نمودارهای بهتری در میاد.
    • سعید IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      31 37
      طرفداران پهلوی، هیچ دلیل و استدلالی برای رد کردن متن بالا ندارند، حتی از دادن یک امار ساده برای رد آن هم عاجزند، فکر می کنند پیشرفت فقط در طی گذر زمان بدست میاید، قاجاریه 150 سال در ایران حکومت کرد، طبق منطق آنها پس وضعیت ایران در اواخر دوره احمدشاه باید بهتر از دوران آقا محمد خان باشد، یا صفویه بیش از دویست سال در ایران حکومت کردند، پس طبق منطق آنها وضعیت ایران در زمان شاه سلطان حسین باید بهتر از زمان شاه اسماعیل یا بهتر از زمان شاه عباس اول باشد، در حالی که وقتی می توانیم گذر زمان را مد نظر قرار دهیم که مسیر پیشرفت یک کشور در یک مسیر درست قرار گرفته باشد که با گذر زمان پیشرفت بیشتری حاصل شود ، در حالی که اگر مسیر غلط باشد، با گذر زمان نه تنها پیشرفتی حاصل نمی شود، بلکه پسرفت های بیشتری حاصل خواهد شد.
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    39 7
    حالا دیگه بانک جهانی شد منبع معتبر ؟
    • امیر IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      29 13
      اگر جنابعالی منبع معتبرتر از بانک جهانی سراغ داری نام ببر، نکنه انتظار داری مشرق نیوز یه جای استناد به آمارهای بانک جهانی به آمارهای نهادهای داخل کشور استناد کند؟!!!! حتی سلطنت طلبها هم برای دفاع از دوره پهلوی به آمارهای بانک جهانی استناد می کنند، پس ما هم برای رد نظرات آنها به همان آمارها استناد می کنیم.
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    70 5
    شما گذر زمان وپیشرفت علم را در نظر نگرفتید پس لطفا همین شاخصها را برای ترکیه امارات کویت وقطر قبل ازانقلاب ایران وبعدازانقلاب ایران هم برای مقایسه بگذارید
    • یاسین IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      4 34
      خطاب به 00:47،پیشرفت وقتی در بستر زمان اتفاق می افتد که در مسیر درستی قرار قرار گرفته باشد، مثل کشورهایی نظیر ترکیه یا کره جنوبی، ولی این مساله در مورد رژیم پهلوی صدق نمی کند ، اگر اینگونه بود باید ایران دهه پنجاه نسبت به ایران دهه سی یا دهه چهل کشورآبادترو پیشرفته تری می بود( با وجود چهار برابر شدن درامد نفت در دهه پنجاه)، میزان بی سوادان کشور در دهه پنجاه نسبت به دهه چهل بیشتر شده بود، تورم دهه پنجاه به مراتب بیشتر شده بود، با افزایش جمعیت در دهه پنجاه، زیرساخت ها تفاوت محسوسی با دهه چهل و سی پیدا نکرده بودند، بیشتر پزشکان در ایران را پزشکان هندی و بنگلادشی تشکیل می دادند، تعداد مستشاران آمریکایی در ایران روز به روز افزایش می یافت و این به معنی وابستگی بیشتر کشور بود، در دهه چهل بیشتر مواد غذایی در داخل کشور تامین می شد، در حالی که در دهه پنجاه ایران جزو بزرگترین وارد کنندگان مواد غذایی بود، رژیم پهلوی یک رزیم تحت سلطه بیگانگان بود، برای همین هم ماموریت داشت که فقط و فقط منافع آنها را تامین کند و بس و قطعاً پیشرفت ایران در جهت منافع بیگانگان نبوده و نیست.
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    62 22
    ایا وضعیت مثلا پزشکی امارات با چهل سال قبلش یکیه؟آیا تولیدامارات باچهل سال قبلش یکیه؟
    • امیر IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      42 65
      خطاب به 00:49 ،چه تحلیل سطحی، رژیم پهلوی یک رژیم تحت سلطه بیگانه بود و اصلاً قرار نبود قدمی برای پیشرفت ایران بردارد، مطمئن باشید اگر رژیم پهلوی الان هم سرکار بود باز هم پزشکان خارجی در ایران بودند، رژیم پهلوی 53 سال بر سر کار بود ،جمعیت ایران هم بسیار کمتر از الان بود، آیا 53 سال زمان کمی برای باسواد کردن اکثر مردم است؟!!!!! ایران در دهه چهل شمسی اکثر نیازهای غذایی خود را تامین می کرد ولی در دهه پنجاه به یکی از بزرگترین واردکنندگان مواد غذایی جهان تبدیل شد، رژیم پهلوی روز به روز پسرفت می کرد، در کل پنجاه و سه سال رژیم پهلوی حتی یک پروژه صنعتی هم نمی توانید نام ببرید که مهندسان ایرانی در ایران یا در جای دیگر جهان اجرا کرده باشند، تحلیل شما وقتی درست است که هدف مسئولین یک کشور پیشرفت باشد، که این امر با گذشت زمان اتفاق می افتد، می توان زیر ساختهای کشورو میزان پیشرفت کشور را در دهه 30 و دهه پنجاه با هم مقایسه کرد و نتیجه ای که گرفته می شود اینست که نه تنها پیشرفتی حاصل نشده بلکه پسرفت هم داشته ایم( مثل افزایش بی سواد ها در دهه چهل نسبت به دهه پنجاه از 13 میلیون به 15 میلیون) ، پس نظر امثال شما به راحتی رد می شود، در دوره پهلوی در زمینه ساخت تجهیزات دفاعی صد درصد وابسته بودیم 0 وابستگی عامدانه تا جیب امریکایی ها پر شود).
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    56 35
    ما زمان شاه خودرو صادر میکردیم به خیلی از کشورهای جهان و صادر کننده صنعت برتر دنیا بودیم و ایران یک قطب علمی و تکنولوژی دنیا بود که آلمان هم آرزو داشت مثل ایران شود و مردم ایران خیلی با سواد و تحصیلکرده بودند و مهندس زیاد داشتیم ایا الانم اینطوره؟
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      26 53
      این دروغها را باور کرده ای؟ اگر توانستی فقط یک مقاله علمی پیدا کن قبل از انقلاب که مال دانشگاههای ایران باشد. آری. صنعت مونتاژی درست کردند که هنوز هم از آن رها نشده ایم.
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      47 58
      این دروغها را باور کرده ای؟ اگر توانستی فقط یک مقاله علمی پیدا کن قبل از انقلاب که مال دانشگاههای ایران باشد. آری. صنعت مونتاژی درست کردند که هنوز هم از آن رها نشده ایم.
    • امیر IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      31 37
      00:49 ما بعد از انقلاب هم خودرو صادر کردیم، از جمله به کشورهای اسیای میانه و روسیه و حتی سایت تولید خودرو در چند کشور هم ایجاد کردیم ، خدا شما را شفا دهد، ما زمان شاه از بنگلادش و هند پزشک وارد می کردیم، ولی الان دهها هزار بیمار برای درمان بیماری به ایران می آیند، تمام صنایع مستقر در ایران در زمان شاه صنایع مونتاژبودند، ایران در حال حاضر میلیاردها دلار خدمات فنی و مهندسی صادر می کند، جنابعالی یک پروژه نام ببر که مهندسان ایرانی در زمان شاه اجرا کرده باشند ( همه پروزه ها در آن زمان را از صفر تا صد مهندسان خارجی اجرا می کردند)، الان ایران در زمینه تربیت مهندس سومین کشور دنیاست ، در حالی که در زمان شاه طبق امار رسمی، بیش از پنجاه درصد مردم ایران بی سواد بودند، احتمالاً شما با کنایه نظر دادید و گرنه باید به وجود عقل در سر شما شک کرد.
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      58 33
      چه حال خوشی داری! میشه بگی چی زدی؟
    • سخلام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      5 35
      داداچ! چی ژدی عژیژ؟ جنشش خیلی عالی بوده ها! حشابی رفتی تو هپروت. خود شاه هم پای بشاط و منقلش اینطوری اژ خودش تعریف نمیکرد. دوشتت دارم. آدرس این شاقیتو بده به ما بژنیم، باوفا!
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    74 3
    با کشور های هم رده ایران زمان شاه را با وضعیت حال آن کشور ها با ایران مقایسه کن این رشد 45ساله مقایسه قبل وبعد خودمان توی نیم قرن قابل توجه نیست با کسورع کرع جنوبی مالزی سنگاپور چین و امارات عربستان مقایسه کن
    • آرمین IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      8 40
      در دهه پنجاه درآمد نفت ایران چهار برابر شد ولی متاسفانه این افزایش درآمد در پیشرفت و ابادانی کشور مصرف نشد، بلکه خرج کاخ سازی وعیاشی و جشن های 2500 ساله و جشن هنر شیرازو... شد، کشورهایی مثل سنگاپور و چین و کره جنوبی درآمد هنگفت نفت ایران را نداشتند وتازه داشتند مسیر پیشرفت را طی می کردند ، پس طبیعی بود که مثل ما یا در ظاهر کمتر از ما باشند و حتی به صنایع صد درصد وابسته و مونتاژ ما غبطه هم بخورند، الان ما به رتبه چهارم ایران در نانو افتخار می کنیم، الان ما به میلیاردها دلار صدور خدمات فنی ومهندسی افتخار می کنیم،ماالان به تعداد مقالات بین المللی ایران افتخار می کنیم، کا الان به پرتاب ماهواره توسط خودمان افتخار می کنیم، زمان پهلوی حتی یک پروژه صنعتی ( حتی عمران شهری) هم وجود ندارد که مهندسان ایرانی اجرا کرده باشند، هیچ افتخار علمی که به توان به آن افتخار کرد و نتیجه تلاش پزوهشگران ایرانی و برنامه ریزی مسئولان امر باشد در دوره پهلوی وجود ندارد( حداقل امارات و عربستان با پول نفت ظاهر مدرنی برای خود درست کردند، کاری که رژیم پهلوی نخواست انجام دهد ، ولی در دوره بعد از انقلاب با وجود جنگ و تحریم، ظاهر شهرها و روستاهای ایران به ماتب مدرنتر از دوره پهلوی است).
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    65 2
    کلا آبکی نوشتی، بعنوان مثال وقتی سرانه مصرفی مردم ۵۰۰ دلار بوده ساندویچ حدود ۵۰ سنت هم نبود در خود آمریکا اما الان که حدود ۲۵۰۰ دلاره همون ساندویچ در آمریکا حدود ۱۰ دلار هست. ضمنا هیچ کسی از اطرافیان خودمو سراغ ندارم که ۲۵۰۰ دلار (بیش از ۱۰ میلیونننن) درآمد داشته باشند که بخوان خرج کنند بنابراین همه زیر خط فقر هستند.
    • آرمان IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      5 35
      خطاب به 1:08 ، ظاهرا جنابعالی تحریم های گسترده از جانب نظام سلطه و جنگ هشت ساله تحمیلی که اثراتش تا سالها بعد از آن هم قطعاً وجود دارد مدنظر قرار نداده اید، در ضمن طبق آمارهای بین المللی ضریب جینی بعد از انقلاب کاهش محسوسی داشته است، در ضمن جنابعالی از روش محاسبه درآمد سرانه یک کشور هیچ اطلاعی نداری( بیشتر مطالعه کن) ، جنابعالی به اطرافیان خودت استناد کرده ای ، در حالی که هشتاد میلیون نفر در ایران زندگی می کنند ( جالبه به متن بالا هم می گی آبکی!!!!)، نظام توزیع درامد در ایران دارای مشکل است ، برای همین همین هم شما نمی توانی حقایق متن بالا را قبول کنی ، محض اطلاع شما در قبل از انقلاب هم تورم وجود داشت و حتی در دهه پنجاه به شدت افزایش یافته بود( می توانی به روزنامه های آن زمان هم مراجعه کنی که از عفریت گرانی صحبت کرده اند)، جنابعالی نباید به تجربه شخصی خودت و اطرافیانت استناد کنی، باید به آمار معتبر استناد کنی ، باید به طیف گسترده ای از کالا ها و خدمات استناد کنی ( نه اینکه به قیمت ساندویچ استناد کنی وحتی مثال بی ربط بزنی!!!!!)
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    5 1
    بهتر
  • ایران عزیز IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    52 2
    نمیدونم چرا اکثر آمارهای که من به شخصه حالا چی مسولین یا تلویزیون یا روزنامه هاو...میگن اصلا با چیزی تو جامعه میبینم از زمین تا آسمان اختلاف داره؟ البته بالا آماری که با دوران پلهوی مقایسه کردن من نبودم و نظری هم ندارم
  • IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    13 58
    باز هم یک عده مغرض یا پروفسور بی اطلاع مدعی بدتر شدن سطح زندگی نسبت به پیش از انقلاب هستند
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    36 26
    باز خالی بندی های مشرق شروع شد.برای اثبات اینکه اقتصاد ایران آن زمان بسیار بهتر بود
    • رامین IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      22 36
      خطاب به 8:09 ،اینها خالی بندی نیست، بلکه مستند به آمارهای معتبر نهادهای بین المللی است ، طبق آمارهای بین المللی ضریب جینی پس از انقلاب با وجود جنگ هشت ساله و تحریم های همه جانبه کاهش قابل توجهی داشته است، امثال شما فقط بلدید از روی هوا حرف بزنید، در حالی که باید به آمارهای معتبر استناد کنید تا بتوانید ادعای مشرق نیوز را رد کنید( کاری که امثال شما در انجام آن عاجز هستید).
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    60 18
    قدرت خرید خانوار ایرانی به سه هزار دلار افزایش یافته!!؟ این بانک جهانی فرشته و جردن نشین ها رو قدرت خریدشون رو حساب کرده یا کل مردم ایران رو؟ ملتی که اکثریت زیر دو میلیون حقوق می گیرن فقط می تونن اجاره خونه بدن و تا اخر ماه طوری بخورن که نمیرن کدوم قدرت خرید؟ سه هزار دلار می شه ده میلیون تومان! حقوق کیا ده میلیون تومان است! نکنه با این بانک جهانی هم رفیق شدید؟
    • شاهین IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      9 72
      جالبه طرفداران پهلوی ،حتی آمار بانک جهانی را هم قبول ندارند!!!!! ( فقط توهمات ذهن بسته خود را قبول دارند ولا غیر) در گرفتن آمار چیزی به اسم میانگین وجود دارد ( میانگین یک جامعه آماری را در نظر می گیرند)، این افراد حتی نمی دانند روش محاسبه درآمد سرانه به چه صورت است، کسی با بانک جهانی رفیق نشده، اتفاقاً رژیم پهلوی بیشتر با بانک جهانی ارتباط داشت، چون جمشید آموزگار یکی از مقامات ارشد بانک جهانی بود.
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      7 34
      کاری ندارد. تصاویر خیابانهای آن دوران را ببینید و دقت کنید چرا اتومبیل در خایابانها بسیار کم است با آنکه پیکان دست بالا 25 هزار تومان بیشتر نبود. آری. حقوق عادی یک کارمند بین 500 تا 1000 تومان بود. الان اغلب خانواده ها حداقل یک خودرو دارند.
    • ایرانی واداده IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      40 2
      شاهین جان گول این سیاه نمایی ها را نخور . این آمار همان حکایت دم خروس وقسم ابوالفضل است . خط فقر در ایران تعریف ورسانه ای شده . به این معنی که خانواده ای که حداقل 4/5تا3میلیون تومان در آمد دارد فقیر و خانواده ای که کمتر از 2میلیون تومان درآمد دارد زیر خط فقر زندگی میکند . لطفا جواب بده چند خانوار در ایران وجود دارد که ماهانه درآمدش بالای 3میلیون برسد یا اصلا چند خانوار در ایران درآمدشان 2میلیون تومان است خواهشا یه سری هم به شهرهای دیگر خصوصا 11 استان فقیر ایران بزن بعد قضاوت کن !
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    87 26
    مگر به زور سانسور نظرات مردم و منتشر کردن نظرات خودی های ساندیسی بتونی برنده باشی. خود گویی و خود خندی تو چقدر هنرمندی!
    • امید IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      19 29
      ساندیس وطن را خوردن شرف دارد به کاسه لیسی بیگانگان ، در ضمن آمارهای بانک جهانی نشانه خود گویی نیست بلکه نشانه دیگر گویی است، خوشتر آن باشد که سر دلبران گفته آید در حدیث دیگران.
  • الف ح IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    44 8
    یه دوستی دو صفحه انشا نوشته. باریکلا پسر خوب انشا خوبی بود واز کلمات قلمبه سلمبه خوبی استفاده کردی پسرم . نمرت بیست از انشا وخوب البته صفر از تحلیل
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    18 16
    وضع مردم داره بدتر میشه. مسئولین باید بیشتر توجه کنند؛ آمار اعتیاد و طلاق و بسیاری از رذایل دیگر بیشتر می‌شود اما می دانیم که در سایه این انقلاب و مردم با بصیرت بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد... ان شاالله این انقلاب به انقلاب حضرت مهدی(عج) متصل خواهد شد
  • مشکوری IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
    6 22
    با سلام و تشکر از اطلاعات خوب و مفیدی که ارائه کردید لطفا اگر ممکن است آدرس دقیق مطالب رو هم بگذارید تا بشود در کارهای علمی به آن استناد کرد.
  • سجاد IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    0 0
    سلام چرا لینک خبر از بانک جهانی رو نمیزارید تا ببینیم
  • برهان US ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    0 1
    الان چجوریه شما مردم رو احمق فرض کردی ک این حرفارو ب خرد ما میدی کار شما و این اطلاعات شما دقیقا میدونی مثل چیه؟ انگار داری دلار ده تومانی رو با چهل هزار تومانی مقایسه میکنی. شماها ب جای پست کپی کردن تاحالا مطالعه هم داشتی اصلا تاحالا چقدر مغزت فسفر سوزونده؟ البته این اماری ک گزاشتین جالب بود مردم خودشون قضاوت میکنن
  • آشنا IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    0 0
    لئن شکرتم لأزیدنکم
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 0
    نکته مهم پشت این گزارش نرخ تبدیل دلار/ریال استفاده شده است که بانک جهانی نرخ بانک مرکزی ایران یعنی 4200 تومان را اعمال میکند. یعنی دلاری که ما باهاش زندگی نمی کنیم
  • فهیمه IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    0 0
    منبع کجاست خوب بود لینکش رو هم بگذارید تا خودمون مراجعه کنیم و بخونیم
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    0 0
    ما در مشکلات نفس میکشیم و نیازی به امارهای ساختگی بانک جهانی نداریم. امارهایی که خوتان ارائه میدهید. درست است که وضع درامد مشاغل ازاد با ازاد بودن نرخها و راههای چپاول عالی شده اما بقیمت نابودی اخلاق و اعتقادات و امنیت جامعه. ثروتمند شدن بازاریان زالوصفت در پرتو بی برنامگی اقتصادی بوده که حکومت هیچ زحمتی نکشیده و الا اگر مانند زمان شاه برنامه و کنترل درکار بود چنین ثروتی افسانه ای کسب نمیکردند.
  • بهزاد IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    0 0
    نمونه واضحش ارزش پول ملی هست از با ارزش ترین شدیم بی ارزش ترین اسم این پیشرفت نیست پس چیه
    • اویس IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      0 0
      باید قدرت خرید و رفاهی مردم مقایسه بشه ، نه فقط ارزش پول ملی
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    0 0
    خیلی عالی بود ممنون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس